Garaż na motor

iele z nich to zloty posiadaczy konkretnego modelu lub marki auta czy motocyklu lub też innego pojazdu. Trzeba przyznać, że takie spotkania potrafią zrobić wrażenie nawet na najmniej zainteresowanej motoryzacją osobie. Innym rodza

Garaż na motor

Motoryzacja ? zloty, wystawy, co jeszcze?

Coraz częściej organizowane w Polsce i na całym świecie spotkania dla osób zainteresowanych motoryzacją przyjmują naprawdę różne oblicza. Wiele z nich to zloty posiadaczy konkretnego modelu lub marki auta czy motocyklu lub też innego pojazdu. Trzeba przyznać, że takie spotkania potrafią zrobić wrażenie nawet na najmniej zainteresowanej motoryzacją osobie. Innym rodzajem wydarzeń motoryzacyjnych są organizowane wycieczki czy też pielgrzymki w określone miejsce, w które udaje się kilkuset właścicieli na przykład motocykli. Wiele wydarzeń motoryzacyjnych zawiera także panele dyskusyjne czy różnego rodzaju wystawy związane z motoryzacją, a nawet szkolenia dla pasjonatów aut czy motocykli.


Posiadacze starych aut

Posiadanie wielu starych pojazdów dla sporej części fanów motoryzacji to wielkie marzenie. Aby je spełnić, trzeba jednak posiadać dość znaczny kapitał, który możemy przeznaczyć na tego rodzaju hobby. Stąd też na tego rodzaju pasję nie każdy może sobie pozwolić. Kolekcjonowanie starych samochodów, motocykli czy innych pojazdów to dla wielu osób coś więcej niż zwykłe hobby. Niektórzy są w stanie przejechać niemal pół świata tylko po to, aby nabyć upragniony, bardzo rzadki model pojazdu a dodatkowo zapłacić za niego naprawdę duże pieniądze. Co prawda, kolekcjonowanie starych samochodów może być dość opłacalne na dłuższą metę, jednak większość właścicieli wyjątkowych, rzadkich egzemplarzy danego pojazdu wcale nie chce się z nim rozstać.


Spotyka się następujące silniki widlaste

Silnik widlasty (silnik typu V) ? silnik tłokowy wielocylindrowy rzędowy, w którym cylindry umieszczone są w dwóch rzędach usytuowanych względem siebie pod pewnym kątem np. 90°. Oba rzędy cylindrów napędzają jeden wspólny wał korbowy. Specyficzną odmianą jest płaski silnik V - rozwarcie między rzędami cylindrów wynosi 180°, nie mylić z bokserem.

Spotyka się następujące silniki widlaste:

V2 ? stosowane do napędu motocykli, np. Harley-Davidson, Moto Guzzi, Yamaha Virago, Yamaha V-Star
V4 ? pionierem w produkcji tego typu silników jest Lancia. Pojawiły się one w latach 20' XX wieku. Stosowali je też inni producenci samochodów m.in. V4 produkowane w kolońskiej fabryce Ford, stosowane w samochodach Ford Granada, Ford Taunus. Konstrukcja Forda zastosowana została również w Saabie 95. Silnik znalazł również zastosowanie w samochodach młodszych - Pontiac 1.8. Obecnie konstrukcja stosowana do napędu motocykli np. Honda VFRpotrzebny przypis
V5 ? najbardziej nietypowy z silników o układzie V. Konstrukcja Volkswagena. Powstał jako rozwinięcie koncepcji silnika VR6. Jednostka V5 montowana była w Volkswagenach Passat/Golf/Bora/Jetta, a także w Seacie Toledo (typu 1M) z roku 1999.
V6 ? zaprezentowany po raz pierwszy w 1950 roku przez producenta samochodów Lancia. Najpopularniejsza konstrukcja sześciocylindrowych silników do napędu samochodów osobowych. Znajduje zastosowanie w wielu pojazdach - stosowane przez konstruktorów znakomitej większości modeli. Warto wymienić również konstrukcje VR6 - silnik Volkswagena o niewielkim kącie rozwidleniapotrzebny przypis.
V8 ? np. w Audi V8 3.6, 4.2 BMW 3.0 do 4.9, silniki Mercedesa, Ferrari, Maserati oraz silniki bolidów F1. Konstrukcja bardzo często stosowana jako jednostka napędowa samochodów amerykańskich,
W8 ? silnik podwójnie widlasty, zbudowany z dwóch połączonych jednostek V4. Montowany był w samochodzie Volkswagen Passat W8.
V10 ? np. Audi, Lamborghini, Dodge Viper, Volkswagen Touareg, Volkswagen Phaeton (diesel), BMW M5 i M6 oraz do 2005 roku silniki bolidów F1.
V12 ? np. Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz,
W12 ? silnik podwójnie widlasty, zbudowany z trzech rzędów po 4 cylindry każdy. Koncern VW produkuje silniki W12 w innej konfiguracji (oznaczane czasem WR12), zbudowane z czterech rzędów (dwóch połączonych jednostek V6) po 3 cylindry każdy
V16 ? układ stosowany w dużych silnikach kolejowych i okrętowych oraz do celów energetyki. Stosowany również do napędu samochodów osobowych marki Cadillac przed II wojną światową
W16 ? silnik podwójnie widlasty, w samochodach koncernu VW zbudowany z czterech rzędów (dwóch połączonych jednostek V8) po 4 cylindry każdy. Znany z samochodu Bugatti Veyron.
V18 ? układ stosowany w dużych silnikach kolejowych i okrętowych oraz do celów energetyki.
W18 ? silnik podwójnie widlasty, próbował zastosować go VW w samochodach Bugatti i na jego podstawie VW stworzył silnik W16. Bardzo nietypowy, posiadał 3 rzędy po 6 cylindrów.
V20 ? układ stosowany w silnikach okrętowych oraz do celów energetyki.
V24 ? układ stosowany w silnikach okrętowych oraz do celów energetyki.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_widlasty